به گزارش خبرنگار خودروکار؛ صنعت خودروسازی یکی از صنایع حیاتی اقتصاد کشور به شمار می رود و شاید همین استراتژیک بودن و اهمیت باعث شد تا رییس جمهور آمریکا پیش از هر تحریمی علیه ایران ابتدا صنعت خودرو را تحریم کرد و به نوعی مهمترین بخش اقتصاد ایران را مورد هدف قرار داد اتفاقی که پیش از این نیز توسط آمریکایی ها امتحان شده بود و موجب چالش هایی برای صنعت خودرو شده بود.
در دوره قبلی تحریم ها تولید خودرو در کشور به طور قابل توجهی کاهش یافت و موجب افزایش قیمت خودروها شد و شرکت های کره ای نیز که تا پیش از این تامین کننده قطعات خودروهای ایرانی بودند به همکاری خود ادامه ندادند و رفته رفته جای خود را به شرکت های چینی دادند که بازار قطعه ایران را در اختیار گرفتند و تهاتر میان دو کشور صورت می گرفت.
در دوره جدید تحریم ها حتی همکاری چینی ها نیز در هاله ای ابهام است به علاوه اینکه نوسانات نرخ ارز باعث شد چالش های خودروسازان بیش از پیش شود.
با توجه به اینکه صنعت خودرو ایران تا حدود زیادی دولتی است به نظر می رسد در چنین شرایطی دولت باید بیش از پیش به کمک صنعت خودرو آمده و حیات خودروسازان را تامین کند چرا که ادامه روند فعلی موجب زیان های جبران ناپذیری بر صنعت خودرو، خودروسازان و مردم خواهد شد.
در همین راستا سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید:" تحریم ها در دوره جدید به مراتب سخت تر از گذشته است چرا که علاوه بر مشکلات خارجی در سال های اخیر خودروسازان به دنیال تعدیل قیمت نبوده اند و به نوعی جلوی افزایش قیمت ها گرفته شده و همچنین کشوری مثل چین که مرکز تهیه قطعات و مواد اولیه بود در این دوره از تحریم ها همکاری سابق را ندارد."
وی می افزاید:" البته اثرات روانی تحریم ها بیشتر اثرگذار بوده و با توجه به نوسانات نرخ ارز سیر نزولی تولید خودرو قبل از اعمال تحریم ها کلید خورد شرایط فعلی حمایت دولت را شدیدا نیاز دارد و کنترل قیمتی که در سال های گذشته انجام شد و موجب شد تا خودروسازان با زیان به تولید ادامه دهند حالا باید جبران شود."
به عقیده مدنی، فعال کردن شرکت های قطعه سازی و تامین نقدینگی یکی از الزاماتی است که در شرایط فعلی باید انجام شود چرا که تامین قطعات نیاز به تغذیه مالی دارد و با توجه به حجم انبوه مطالبات قطعه سازان از خودروسازان اجازه ریسک اعتبارات بیشتر را از قطعه سازان گرفته و شرکت های خودروساز باید کمک های مالی قطعه سازان را فراهم آورند تا قطعه سازان نیز قطعات مورد نیاز را تامین کنند و از این راه بخش عمده ای از خودروهای ناقص تکمیل شود."
این کارشناس خودرو تاکید می کند:" توجه بیشتر به پلتفرم های داخلی نکته دیگری است که باید مورد توجه واقع شود چرا که این پلتفرم ها به طوری طراحی شدن که تولید خودرو با قطعات داخلی نیز میسر می شود و نیاز چندانی به قطعات خارجی ندارند و به شرکت های بزرگ خودروسازی این امکان را می دهد که بتوانند در تولید بهتر عمل کنند."
وی با تاکید بر لزوم حمایت دولت از صنعت خودرو می گوید:" اگر افزایش قیمت خودرو و قیمت گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار از همین امروز آغاز شود منجر به رفع مشکلات نخواهد شد و اثر آن تا مدتی طول می کشد و لذا وظیفه اصلی دولت در شرایط فعلی تامین نقدینگی و حمایت مالی از صنعت خودرو است."
وی با اشاره به روش های گوناگون حمایت مالی از صنعت خودرو تصریح می کند:" نقدینگی ریالی، نقدینگی دلاری و تنفس بانکی از مهمترین مواردی است که دولت باید در قبال خودورسازان اعمال کند چرا که در شرایط تحریم هم با فکر خوب و فعالیت بیشتر می توان حیات صنعت خودرو را تصمین کرد."
گزارشگر خودروکار: هادی سیانکی
انتهای پیام/